Wyrażenia ECMAScript - Wstęp (operacje We/Wy, konsola), Konwencje, Typy, Konwersja, Wyrażenia (operatory i literały [ ], { })
Sprawdzian JS[1] - JavaScript część 1. Wyrażenia ES
Więcej na: http://plotkarka.eu/PI/js/conlex.html
Deklarację zmiennej poprzedzamy
Typ zmiennej w języku JavaScript zostaje określony poprzez przypisanie wartości.
W przykładzie zastosowano operator typeof, który zwraca typ argumentu.
Więcej na: http://plotkarka.eu/PI/js/types.html
Więcej na: http://plotkarka.eu/PI/js/conlex.html
Przykład
var o = {a:1, b:2}
Pary klucz : wartość. Odwołujemy się przez zmienna.klucz np. o.a
Tablic
Tablice indeksujemy od zera. Odwołujemy się przez np. t[i], gdzie t jest zmienną, i jest indeksem elementu.
Dodawanie (+)
Operatory przypisania
łącza zdania logiczne Sprawdzian JS[1] - JavaScript część 1. Wyrażenia ES
Zadania do sprawdzianu:
Wyrażenia
WSTĘP
JavaScript
Skryptowy język programowania. Kod skryptu zapisujemy w pliku o rozszerzeniu .js
<script src="skrypt.js"></script>
lub bezpośrednio w stronie w elemencie script dokumentu HTML, który może być umieszczony w elemencie head lub body.
Do uruchomienia skryptu JavaScript wymagane jest przeglądarka internetowa. Wykonanie kodu wymaga interpretowania.
Przykład interaktywny 1. Wstęp
Sposoby wprowadzania danych:
- metoda prompt()
- pola formularzy (document.getElementById(id).value)
- elementy strony własność innerHTML
Sposoby wyprowadzania:
- metoda alert()
- pola formularzy (document.getElementById(id).value)
- metody document.write() i document.writeln()
- elementy strony, własność innerHTML
- konsola console.log()
KONWENCJE
W języku JavaScript wielkość liter ma znaczenie.
Instrukcje oddzielamy średnikiem ; który na końcu linii jest opcjonalny (ale zalecany).
KOMENTARZE
- jednoliniowy: // tekst komentarza
- wieloliniowy: /* tekst komentarza */
INNE
- nowa linia: \n
Przykład interaktywny 2. Konwencje leksykalne
Więcej na: http://plotkarka.eu/PI/js/conlex.html
TYPY ZMIENNYCH
- Undefined - niezdefiniowany, wartość
undefined
- Null - pusty, wartość
null
- Boolean - logiczny, wartości:
true
ifalse
- String - ciąg znaków, wartości w cudzysłowiu " " lub ' '
- Number - numeryczny, liczby całkowite, wymierne (separatorem dziesiętnym jest kropka)
- Object - obiekty języka EcmaScript i DOM
Deklarację zmiennej poprzedzamy
var
(w trybie ścisłym obowiązkowo).Typ zmiennej w języku JavaScript zostaje określony poprzez przypisanie wartości.
Przykład interaktywny 3. Typy zmiennych
W przykładzie zastosowano operator typeof, który zwraca typ argumentu.
Więcej na: http://plotkarka.eu/PI/js/types.html
Więcej na: http://plotkarka.eu/PI/js/conlex.html
KONWERSJA ZMIENNYCH
W języku JavaScript zmienne są konwertowane automatycznie (na podstawie tablic konwersji).
np. +"l" (zwraca 1)
WYRAŻENIA
Literały
Obiektu- {} literał obiektu
var o = {a:1, b:2}
Pary klucz : wartość. Odwołujemy się przez zmienna.klucz np. o.a
Tablic
- []
Tablice indeksujemy od zera. Odwołujemy się przez np. t[i], gdzie t jest zmienną, i jest indeksem elementu.
Operatory
Dodawanie (+)
Operator dodawania zwraca sumę argumentów lub
jeśli chociaż jeden argument był łańcuchem znaków, ich konkatenacje.
Odejmowanie (-)
Operator odejmowania zwraca różnicę między odjemną, a odjemnikiem.Mnożenie (*)
Operator mnożenia zwraca iloczyn czynników.
Dzielenie (/)
Operator dzielenia zwraca iloraz. Po lewej stronie jest dzielna, a po prawej dzielnik.Dzielenie modulo (%)
Operator modulo zwraca resztę z dzielenia pierwszej liczby przez drugą.Inkrementacja (++)
Operator inkrementacji zwiększa o 1 wartość argumentu i zwraca taką wartość
(x++ definiujemy jako x=x+1).
Dekrementacja (--)
- Przyrostek (x++) będzie działał jako postinkrementacja, zwracana wartość nie będzie powiększona.
- Przedrostek (++x) będzie działał jako preinkrementacja, zwracana wartość będzie powiększona.
Operator dekrementacji zmniejsza o 1 wartość argumentu i zwraca taką wartość
(x-- definiujemy jako x=x-1).
- Przyrostek (x--) będzie działał jako postdekrementacja, zwracana wartość nie będzie pomniejszona.
- Przedrostek (--x) będzie działał jako predekrementacja, zwracana wartość będzie pomniejszona.
Operatory przypisania
- podstawowy (=),
- mieszane (+=), (*=), (-=), (/=)
np. x+=y <=> x=x+y
Operatory porównania
zwracają
wartość logiczną
Operatory logicznetrue
lub false
zależną od tego, czy wartość porównania jest fałszywa czy prawdziwa.- równe (==),
- większe (>),
- mniejsze (<),
- większe lub równe (>=),
- mniejsze lub równe (<=),
- ściśle równe (===) (sprawdzany jest typ argumentów)
- i (&&),
- lub (||)
- nie (!)
Inne
Kolejność wykonywania
Nawiasy ()
Więcej na:
Nawiasy ()
Przykład interaktywny 4. Wyrażenia
Więcej na: