Szukaj na tym blogu

Wyrażenia ECMAScript

Wyrażenia ECMAScript - Wstęp (operacje We/Wy, konsola), Konwencje, Typy, Konwersja, Wyrażenia (operatory i literały [ ], { })

Sprawdzian JS[1] - JavaScript część 1. Wyrażenia ES

Zadania do sprawdzianu:

 

Wyrażenia

WSTĘP

JavaScript
Skryptowy język programowania. Kod skryptu zapisujemy w pliku o rozszerzeniu .js
<script src="skrypt.js"></script>
lub bezpośrednio w stronie w elemencie script dokumentu HTML, który może być umieszczony w elemencie head lub body.
Do uruchomienia skryptu JavaScript wymagane jest przeglądarka internetowa. Wykonanie kodu wymaga interpretowania.

Przykład interaktywny 1. Wstęp



Sposoby wprowadzania danych:
  • metoda prompt()
  • pola formularzy (document.getElementById(id).value)
  • elementy strony własność innerHTML
Sposoby wyprowadzania:
  • metoda alert()
  • pola formularzy (document.getElementById(id).value)
  • metody document.write() i document.writeln()
  • elementy strony, własność innerHTML
  • konsola console.log()

KONWENCJE

W języku JavaScript wielkość liter ma znaczenie.

Instrukcje oddzielamy średnikiem ; który na końcu linii jest opcjonalny (ale zalecany).

KOMENTARZE

  • jednoliniowy: // tekst komentarza 
  • wieloliniowy: /* tekst komentarza */

INNE

  • nowa linia: \n

 Przykład interaktywny 2. Konwencje leksykalne


Więcej na: http://plotkarka.eu/PI/js/conlex.html

TYPY ZMIENNYCH

  • Undefined - niezdefiniowany, wartość undefined
  • Null - pusty, wartość null
  • Boolean - logiczny, wartości: true i false
  • String - ciąg znaków, wartości w cudzysłowiu " " lub ' '
  • Number - numeryczny, liczby całkowite, wymierne (separatorem dziesiętnym jest kropka)
  • Object - obiekty języka EcmaScript i DOM
Deklaracja
Deklarację zmiennej poprzedzamy var (w trybie ścisłym obowiązkowo).
Typ zmiennej w języku JavaScript zostaje określony poprzez przypisanie wartości.

Przykład interaktywny 3. Typy zmiennych


W przykładzie zastosowano operator typeof, który zwraca typ argumentu.

Więcej na: http://plotkarka.eu/PI/js/types.html
Więcej na: http://plotkarka.eu/PI/js/conlex.html

KONWERSJA ZMIENNYCH

W języku JavaScript zmienne są konwertowane automatycznie (na podstawie tablic konwersji).

np. +"l" (zwraca 1)

WYRAŻENIA

Literały

Obiektu
  • {} literał obiektu
Przykład
var o = {a:1, b:2}
Pary klucz : wartość. Odwołujemy się przez zmienna.klucz np. o.a

Tablic
  • []
Przykład
var t = [] 

Tablice indeksujemy od zera. Odwołujemy się przez np. t[i], gdzie t jest zmienną, i jest indeksem elementu.

Operatory

Operatory arytmetyczne
Dodawanie (+)
Operator dodawania zwraca sumę argumentów lub

jeśli chociaż jeden argument był łańcuchem znaków, ich konkatenacje.
Odejmowanie (-)
Operator odejmowania zwraca różnicę między odjemną, a odjemnikiem.
Mnożenie (*)
Operator mnożenia zwraca iloczyn czynników.
Dzielenie (/)
Operator dzielenia zwraca iloraz. Po lewej stronie jest dzielna, a po prawej dzielnik.
Dzielenie modulo (%)
 Operator modulo zwraca resztę z dzielenia pierwszej liczby przez drugą.
Inkrementacja (++)
Operator inkrementacji zwiększa o 1 wartość argumentu i zwraca taką wartość
(x++ definiujemy jako x=x+1). 
  • Przyrostek (x++) będzie działał jako postinkrementacja, zwracana wartość nie będzie powiększona.
  • Przedrostek (++x) będzie działał jako preinkrementacja, zwracana wartość będzie powiększona.
Dekrementacja (--)
 Operator dekrementacji zmniejsza o 1 wartość argumentu i zwraca taką wartość
(x-- definiujemy jako x=x-1).
  • Przyrostek (x--) będzie działał jako postdekrementacja, zwracana wartość nie będzie pomniejszona.
  • Przedrostek (--x) będzie działał jako predekrementacja, zwracana wartość będzie pomniejszona.

Operatory przypisania
  • podstawowy (=),
  • mieszane (+=), (*=), (-=), (/=)
np. x+=y <=> x=x+y
Operatory porównania
zwracają wartość logiczną true lub false zależną od tego, czy wartość porównania jest fałszywa czy prawdziwa.
  • równe (==), 
  • większe (>), 
  • mniejsze (<), 
  • większe lub równe (>=), 
  • mniejsze lub równe (<=), 
  • ściśle równe (===) (sprawdzany jest typ argumentów)
Operatory logiczne
 łącza zdania logiczne
  • i (&&),
  • lub (||)
  • nie (!)

Inne

Kolejność wykonywania
Nawiasy ()

Przykład interaktywny 4. Wyrażenia




Więcej na: