Zadania teoria:
- https://egzamin-e14.blogspot.com/search/label/Multimedia
- https://egzamin-ee09.blogspot.com/search/label/Multimedia
- https://egzamin-inf03.blogspot.com/search/label/Multimedia
Zadania praktyka:
- https://egzamin-e14.blogspot.com/2019/10/arkusz-e14-05-1906.html
- https://egzamin-e14.blogspot.com/2019/10/arkusz-e14-06-1906.html
Dźwięk
Programy
- Audacity - edycja dźwięku
Formaty plików dźwiękowych
- WAV
- PCM
- MP3 (największa redukcja rozmiaru pliku)
- CD-Audio
- AAC
- WMA
- FLAC (bezstratna kompresja)
Częstotliwość próbkowania
wartość określająca liczbę próbek w jednostce czasu (zwykle sekundzie) pobranych z sygnału ciągłego w celu uzyskania sygnału dyskretnego. Wpływa na jakość cyfrowego dźwięku.Wysokość dźwięku
to częstotliwość tonu podstawowego. Zależy od częstotliwości drgania fali akustycznej.
Efekty
Filtr liniowyproces filtracji sygnału wejściowego w dziedzinie czasu, obejmujący zasadę superpozycji,Normalizacja
dopasować dźwięk do danego poziomu głośnościUsuwanie szumów
pozbywanie się niechcianych odgłosów spowodowanych złą jakością mikrofonu
Inne
Kolejność procesów przetwarzania analogowo-cyfrowego dźwięku to próbkowanie, kwantyzacja, kodowanie.
Film
Formaty plików wideo
- MP4
- MPEG
(ang. High Definition Television, 1080p), telewizja wysokiej rozdzielczości 1920 x 1080p w formacie panoramicznym 16:9, 25 klatek na sekundę.Płynność filmu
liczba klatek (nieprzenikających się wzajemnie) na sekundę musi znajdować się w zakresie 24-30 fps (ang. frames per second, jednostka określająca liczbę generowanych klatek na sekundę).
Animacja
Rozwiązanie części egzaminu E14-06-19.06
Typy
- GIF animowany
- SVG animowany
- SWF animowany (przestarzały)
- inne (film animowany, przejścia i animacje CSS, JS: canvas, DHTML)
Programy
- GIMP - edytor umożliwia zapis warstw w formacie animacji GIF