|
-
Wyrażenia
Wstęp (operacje We/Wy, konsola)
Konwencje
Typy
Konwersja
Wyrażenia (operatory i literały [ ], { }) - Instrukcje i funkcje
- Obiekty
- DOM
1. Wyrażenia
WSTĘP
JavaScript
Skryptowy język programowania. Kod skryptu zapisujemy w pliku o rozszerzeniu .js
<script src="skrypt.js"></script>
lub bezpośrednio w stronie w elemencie script dokumentu HTML, który może być umieszczony w elemencie head lub body.
Do uruchomienia skryptu JavaScript wymagane jest przeglądarka internetowa. Wykonanie kodu wymaga interpretowania.
Przykład interaktywny 1. Wstęp
Sposoby wprowadzania danych:
- metoda prompt()
- pola formularzy (document.getElementById(id).value)
- elementy strony własność innerHTML
Sposoby wyprowadzania:
- metoda alert()
- pola formularzy (document.getElementById(id).value)
- metody document.write() i document.writeln()
- elementy strony, własność innerHTML
- konsola console.log()
KONWENCJE
W języku JavaScript wielkość liter ma znaczenie.
Instrukcje oddzielamy średnikiem ; który na końcu linii jest opcjonalny (ale zalecany).
KOMENTARZE
- jednoliniowy: // tekst komentarza
- wieloliniowy: /* tekst komentarza */
INNE
- nowa linia: \n
Przykład interaktywny 2. Konwencje leksykalne
Więcej na: http://plotkarka.eu/PI/js/conlex.html
TYPY ZMIENNYCH
- Undefined - niezdefiniowany, wartość
undefined
- Null - pusty, wartość
null
- Boolean - logiczny, wartości:
true
ifalse
- String - ciąg znaków, wartości w cudzysłowiu " " lub ' '
- Number - numeryczny, liczby całkowite, wymierne (separatorem dziesiętnym jest kropka)
- Object - obiekty języka EcmaScript i DOM
Deklarację zmiennej poprzedzamy
var
(w trybie ścisłym obowiązkowo).Typ zmiennej w języku JavaScript zostaje określony poprzez przypisanie wartości.
Przykład interaktywny 3. Typy zmiennych
W przykładzie zastosowano operator typeof, który zwraca typ argumentu.
Więcej na: http://plotkarka.eu/PI/js/types.html
Więcej na: http://plotkarka.eu/PI/js/conlex.html
KONWERSJA ZMIENNYCH
W języku JavaScript zmienne są konwertowane automatycznie (na podstawie tablic konwersji).
np. +"l" (zwraca 1)
WYRAŻENIA
Literały
Obiektu- {} literał obiektu
var o = {a:1, b:2}
Pary klucz : wartość. Odwołujemy się przez zmienna.klucz np. o.a
Tablic
- []
Tablice indeksujemy od zera. Odwołujemy się przez np. t[i], gdzie t jest zmienną, i jest indeksem elementu.
Operatory
Dodawanie (+)
Operator dodawania zwraca sumę argumentów lub
jeśli chociaż jeden argument był łańcuchem znaków, ich konkatenacje.
Odejmowanie (-)
Operator odejmowania zwraca różnicę między odjemną, a odjemnikiem.Mnożenie (*)
Operator mnożenia zwraca iloczyn czynników.
Dzielenie (/)
Operator dzielenia zwraca iloraz. Po lewej stronie jest dzielna, a po prawej dzielnik.Dzielenie modulo (%)
Operator modulo zwraca resztę z dzielenia pierwszej liczby przez drugą.Inkrementacja (++)
Operator inkrementacji zwiększa o 1 wartość argumentu i zwraca taką wartość
(x++ definiujemy jako x=x+1).
Dekrementacja (--)
- Przyrostek (x++) będzie działał jako postinkrementacja, zwracana wartość nie będzie powiększona.
- Przedrostek (++x) będzie działał jako preinkrementacja, zwracana wartość będzie powiększona.
Operator dekrementacji zmniejsza o 1 wartość argumentu i zwraca taką wartość
(x-- definiujemy jako x=x-1).
- Przyrostek (x--) będzie działał jako postdekrementacja, zwracana wartość nie będzie pomniejszona.
- Przedrostek (--x) będzie działał jako predekrementacja, zwracana wartość będzie pomniejszona.
Operatory przypisania
- podstawowy (=),
- mieszane (+=), (*=), (-=), (/=)
np. x+=y <=> x=x+y
Operatory porównania
zwracają
wartość logiczną
Operatory logicznetrue
lub false
zależną od tego, czy wartość porównania jest fałszywa czy prawdziwa.- równe (==),
- większe (>),
- mniejsze (<),
- większe lub równe (>=),
- mniejsze lub równe (<=),
- ściśle równe (===) (sprawdzany jest typ argumentów)
- i (&&),
- lub (||)
- nie (!)
Inne
Kolejność wykonywania
Nawiasy ()
Więcej na:
2. Instrukcje i funkcje
function nazwa_funkcji(argumenty) {instrukcje;}
nazwa_funkcji - musi być poprawnym identyfikatorem JavaScript
argumenty - opcjonalne, oddzielone przecinkami
instrukcje - umieszczone w bloku {}
Sprawdzian JS[2] - JavaScript część 2. Instrukcje i funkcje
Nawiasy ()
Przykład interaktywny 4. Wyrażenia
Więcej na:
Sprawdzian JS[1] - JavaScript część 1. Wyrażenia
Zadania:
2. Instrukcje i funkcje
INSTRUKCJE
- {} - blok instrukcji
- var - deklaracja zmiennych
WARUNKOWE
if
if else
switch
PĘTLE
while
do while
for
Więcej na:
FUNKCJE
Definiowanie funkcjifunction nazwa_funkcji(argumenty) {instrukcje;}
nazwa_funkcji - musi być poprawnym identyfikatorem JavaScript
argumenty - opcjonalne, oddzielone przecinkami
instrukcje - umieszczone w bloku {}
function
return
this
new
Więcej na:
Sprawdzian JS[2] - JavaScript część 2. Instrukcje i funkcje
Zadania:
OBIEKTY
nazwaobiektu.mazwametody()
Funkcje globalne
isNaN
NaN
parseInt()
parseFloat()
PREDEFINIOWANE
- Date:
Date(),
getMonth(), getDay()
- Math:
M
ath.max(), Math.pow() .substring
.length
- długości napisu (stringa) lub tablicyarray
Sprawdzian JS[3] - JavaScript część 3.
Zadania:
DOM
DOM - (ang. Document Object Model, obiektowy model dokumentu) dostarcza metod i własności, które w języku JavaScript pozwalają na pobieranie i modyfikowanie elementów strony wyświetlonej przez przeglądarkę.
window
prompt()
alert()
document
document.write()
document.getElementById()
- metoda odwołuje się do znacznika o podanym id.document.createElement()
document.getElementsByClassName()
- metoda odwołuje się do podanej klasy.
element
.innerHTML()
.appendChild()
.setAttribute()
.nazawa_atrybutu
- np. style (style.color),
zdarzenia
onkeydown
ondblclick
- podwójne kliknięcie elementuonload
onclick
- kliknięcie elementu, np. przyciskuonselect
Sprawdzian JS[4] - JavaScript część 4.
Zadania:
Zadania z JavaScript
- https://egzamin-e14.blogspot.com/search/label/JavaScript
- https://egzamin-ee09.blogspot.com/search/label/JavaScript
- https://egzamin-inf03.blogspot.com/search/label/JavaScript
Więcej na:
Uwaga:
Hiperłącza otwierają strony dokumentacji JavaScrip MDN w języku angielskim ale większość z nich jest przetłumaczona na język polski co można sprawdzić za pomocą listy JĘZYKI.
ŹRÓDŁA
[HTML5.1]HTML5.1; W3C Recommendation 1 November 2016;[DOM]
URL: http://www.w3.org/TR/html/
Anne van Kesteren; et al. W3C DOM4. 19 November 2015. Recommendation[ECMA-262]
URL: https://www.w3.org/TR/dom/
ECMAScript Language Specification.
URL: https://tc39.github.io/ecma262/