Strukturalnie i obiektowo |
C/C++
C – strukturalny język programowania wysokiego poziomu stworzony na początku lat siedemdziesiątych XX wieku przez Dennisa Ritchiego do programowania systemów operacyjnych i innych zadań niskiego poziomu.
Przykład 1. Program w C (z informatora E.14)
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
int main()
{
short int tablica[3] = {1, 2, 3};
short int *p = tablica;
int i;
for(i=0; i<=2; i++)
{
printf("%d\n", *p);
p++;
}
return 0;
}
C++ – został zaprojektowany przez Bjarne Stroustrupa jako rozszerzenie języka C o obiektowe mechanizmy abstrakcji danych i silną statyczną kontrolę typów. Zachowanie zgodności z językiem C na poziomie kodu źródłowego pozostaje jednym z podstawowych celów projektowych.
Preludium
-
wielkość liter ma znaczenie
- średnik ; jest wymagany
#include <iostream> - dołączenie pliku nagłówkowego do obsługi strumieni I/O
main()- funkcja główna, wywoływana podczas uruchomiania programu
using namespace std - przestrzeń nazw std, brak definicji wymaga zapisu z std::
count - standardowe wyjście (ekran) lub std::count operator strumienia (<<)
cin - standardowe wejście (klawiatura) lub std::cin operator strumienia (>>)
endl - koniec linii lub std::endl,
return 0 - zwracanie wartości 0 przez funkcję
{} - blok
Typy
bool - typ logiczny (wartości: true | false)
int - liczba całkowita
float, double - liczba rzeczywista
void - pusty
unsigned - słowo kluczowe, dodane przed wbudowanym typem danych, przesuwa zakres liczby wyłącznie na nieujemne.
string - łańcuch znaków
strukturalny - (struct)
wyliczeniowy - (enum)
const - deklaracja stałej
typ x* - wskaźnik
& zmienna - adres zmiennej
Operatory
+, -, *, /, %, ++, --, ()
Przypisania:
=, +=, %=, ...
Relacji:
==, <, >, <=, >=, !=
Bitowe:
<<, >>
Logiczne:
||, &&
Instrukcje
if, if else
switch (case, break, default)
Pętle
for
while
do while
Inne
continue
Funkcje
rekurencja -
Tablice
Definiowanie
TypTablicy NazwaTablicy[LiczbaElementów]={w1, w2, ...}
NazwaTablicy[indeks] - element tablicy o podanym indeksie
Tablice indeksujemy od 0 (indeks < LiczbaElementów)
Obiekty
Kwalifikatory dostępu: private, protected i public definiują mechanizm hermetyzacji
Hermetyzacja – jedno z założeń programowania obiektowego. Hermetyzacja polega na ukrywaniu pewnych danych składowych lub metod obiektów danej klasy tak, aby były one dostępne tylko metodom wewnętrznym danej klasy lub funkcjom zaprzyjaźnionym.
Polimorfizm -
Inne
Przeładowanie
- Microsoft Visual Studio,
- Eclipse,
- NetBeans,
- Code::Blocks Studio (http://www.codeblocks.org).
Zadania:
- https://egzamin-e14.blogspot.com/search/label/C
- https://egzamin-ee09.blogspot.com/search/label/C
- https://egzamin-inf04.blogspot.com/search/label/C
- http://plotkarka.eu/programowanie.pdf
Więcej na: